søndag den 16. september 2012

Pizza pizza pizza





Herhjemme er min mand gået helt amok med at bage brød, hvilket jeg nyder rigtig godt af. I fredags lavede han pizzaer med en perfekt sprød bund. Min yndlings er kartoffelpizzaen med rosmarin og mozzarelle, men spinat-feta-pizzaen kommer helt klart på en tæt andenplads.  

Pizzadej til 2 pizzaer:

300 g pizzamel
225 g vand
6 g havsalt
15 g gær
1 spsk olie

Opløs gær i vand og rør øvrige ingredienser i. Æltes til dejen er glat, smidig og meget elastisk. Lad dejen hæve til dobbelt størrelse. Slå dejen ned* og form til to runde brød og lad dem hæve en 30 min på køkkenbordet. Rul dejen ud, kom det ønskede fyld på og bag på bagesten i 10-15 min ved 240 grader. 

*Se 2 minutter henne i videoen hvordan man slår dejen ned. Skal hilse fra min mand og sige at der bliver brugt alt for meget mel på bordet i videoen. Det er slet slet ikke nødvendigt og gør dejen tør og tung som beton. Så hold igen med melet.


Hvis man er utrolig tjekket - hvilket vi sjældent er i vores familie, så kan pizzadejen med fordel laves dagen før med 40 g surdej og 4 g gær  (istedet for 15 g gær) og så hæve i køleskabet natten over.










Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...